
Zrozumieć niepełnosprawność - warsztaty w klasie 2
ZROZUMIEĆ NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ - trzydniowe warsztaty w klasie 2
Podczas warsztatów uczniowie zdobyli wiedzę teoretyczną na temat różnych niepełnosprawności oraz ich stopni. Aby wiedza ta nie umknęła z czasem, została poparta szeregiem doświadczeń.
Dzieci poznały niepełnosprawność wzrokową, słuchową i ruchową oraz niepełnosprawność intelektualną. Uczniowie wykonywali zadania, które pozwoliły im przekonać się z jakimi wymaganiami i trudnościami borykają się osoby niepełnosprawne.
Wszyscy doświadczali: poprzez czytanie z ruchów warg, rozmawianie w szumie, ucząc się alfabetu i prostych gestów w języku migowym, pisząc i rozpoznając swoje imiona w alfabecie Braille’a, pokonując trasę na wózku inwalidzkim lub w zawężonym polu widzenia, wykonując zadania w chaosie dźwiękowym. Zadań i wrażeń było wiele.
Po zakończonych warsztatach uczniowie już wiedzieli, że:
1. Osoby z niepełnosprawnością należy wspierać, a nie wyręczać. Traktować normalnie, a nie litować się nad nimi.
2. Należy do nich podchodzić z życzliwością, bez strachu, a nawet z podziwem, ponieważ każda z nich jest bohaterem w swoim życiu.
3. Z łatwością można znaleźć wspólne pole uwagi, zamiast doszukiwać się różnic.
4. Każdy z nas ma swoje trudniejsze i łatwiejsze momenty w życiu i każdy z nas ma wybór, czy mimo wszystko będzie dążył do rozwoju i lepszego jutra, czy zostanie w tym samymi miejscu i skupi się na narzekaniu, dostrzegając wyłącznie negatywy.